preskoči na sadržaj

Osnovna škola Jurja Habdelića Velika Gorica

Login
Google pretraživanje
 internet  školu

Upute za snalaženje

urednica mrežnih stranica:
Goranka Braim Vlahović
jurekove.vijesti@gmail.com
Rezultati natjecanja

državna

 Matematika
 Kristijan Jerbić, 5. c
19.
 
 Informatika
 Rebeka Ćaćić, 8. c
1. i 8.
 

županijska

 Sigurno u prometu                   6.
 Sara Markelić, 5. 
9.
 Marta Zagorac, 5
11.
 Nikola Belošević, 5.
6.
 MIvan Gašparac, 5. 12.
 
 Geografija
 Kristijan Jerbić, 5. c
16.
 
 Hrvatski jezik
 Laura Črnjak, 8. d
6.
 
 Atletika                               
 Ivan Šaban, 8. b
5.
 Matej Abramović, 8. a 8.
 Ivan Kurtić, 8. a
 Petar Landeka, 8. a
 Ivan Grahovac, 8. b
 Ivan Kalisar, 8. b
 Dominik Šprihta, 7. a
 Bartol Pavelić, 7. a
 Ivan Filipović, 7. b
 Josip Galjuf, 7. b
 
 Laura Črnjak, 8. d
5.
 Dominik Šprihta, 7. a
14.
 
 Kemija
 Rebeka Ćaćić, 8. c
3.
 Laura Črnjak, 8. d
4.
 Gita Košir, 8. d
7.
 Marta Huzjak, 8. d 10.
 Petar Jelić, 8. c 15.
 
 Informatika
 Rebeka Ćaćić, 8. c
1.,1.
 Marko Đuretić, 6. b
3.
 Kristijan Jerbić, 5. c
4.
 
 Fizika
 Rebeka Ćaćić, 8. c
3.
 Petar Grubić, 8. a
15.
 Petar Jelić, 8. c
22.
 
 Matematika
 Kristijan Jerbić, 5. c
2.
 
 Njemački jezik
 Petra Juričević, 8. d
1.
 Jakov Čuić, 8. d
2.
 Laura Črnjak, 8. d
2.
 
 Engleski jezik
 Kiara Lovrek, 8. d
6.
 
 Badminton                               3.
 Ivan Kalisar, 8. b
 Bartol Pavelić, 7. a
 Vito Petranović, 7. a
 Andi Pandžić, 6. a
 
 Badminton                               6.
 Ema Jagodić, 7. a
 Jana Jurkić, 7. a
 Franka Bendeković, 7. a
 Anea Kanzler, 7. a
Informacije, otvoreni sati

Popis udžbenika

Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Stručni članci
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
„Vaganje“ linearnih jednadžbi s jednom nepoznanicom
Autor: Goran Stajčić, 7. 9. 2023.

 
Rješavanje linearnih jednadžbi s jednom nepoznanicom pripada osnovnim matematičkim vještinama učenika viših razreda osnovne škole.

Pri rješavanju jednadžbe učenici pažnju posvećuju tehnikama rješavanja jednadžbi, ali ne razumiju što se krije u pozadini svakog koraka kojeg su prilikom rješavanja jednadžbe izveli. ►


Vizualizacija linearnih jednadžbi pomoću mehaničke vage pomaže učenicima razumjeti korake koji se izvode u rješavanju zadane jednadžbe.

Zadržavanje ravnoteže između lijeve i desne strane jednadžbe svodimo na zadržavanje ravnoteže između lijeve i desne strane mehaničke vage. U današnjem digitalnom dobu mnogim učenicima je ponekad potrebno dodatno približiti način rada mehaničke vage. Stavimo li uteg samo s jedne strane vage ili na suprotne strane vage stavimo utege različitih masa, vaga neće biti u ravnoteži.

Neka utezi a i b imaju jednaku masu. Stavimo li ih na suprotnih strana vage, vaga će biti u ravnoteži. Dodamo li uteg mase c na obje strane vage ravnoteža se neće narušiti.

Navedeno svojstvo zapisujemo na sljedeći način:
Neka su ab i c realni brojevi različiti od nule. Vrijedi:
Ako je a = b, onda je  a + c = b + c.
Lako je uočiti da slično svojstvo vrijedi i za oduzimanje pa vrijedi:
Ako je a = b, onda je  ac = bc.

Dakle, jednakost se neće promijeniti ako lijevoj i desnoj strani dodamo ili oduzmemo isti broj.


Neka utezi a i b imaju jednaku masu. Stavimo li jednak broj utega mase a i b sa suprotnih strana vage zadržat ćemo ravnotežu.
Navedeno svojstvo zapisujemo na sljedeći način:
Neka su a, b i c realni brojevi različiti od nule. Vrijedi:
Ako je a = b, onda je  a × c = b × c.
Lako je uočiti da slično svojstvo vrijedi i za dijeljenje pa vrijedi:
Ako je a = b, onda je  a : c = b : c.

Dakle, jednakost se neće promijeniti ako lijevu i desnu stranu pomnožimo ili podijelimo istim brojem.  

Pokažimo kako primjenom navedenih svojstava rješavamo linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.

Vizualizacija linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom jednako je važna kao i tehnike njezina rješavanja. Izostavljanjem vizualizacije jednostavnih linearnih jednadžbi učenici mogu biti zakinuti u razumijevanju tehnika njezina rješavanja.

Na samim početcima proučavanja linearnih jednadžbi s jednom nepoznanicom i proučavanja metoda njihovog rješavanja svakako bi bilo korisno i „odvagati“ poneku linearnu jednadžbu s jednom nepoznanicom.





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju